Efter en sygemelding med stress

Få svar på dine spørgsmål i vores brevkasse

Hej

Jeg har i marts været sygemeldt med stress. Jeg gik til psykolog vist 8 gange og er blevet meget klogere af "episoden" og er meget opmærksom på, hvordan jeg har det. Jeg begyndte igen på arbejde på nedsat tid i 2 uger i april, hvorefter jeg havde 2 ugers ferie, så begyndelsen var rar nok. Så begyndte jeg i maj på fuld tid men jeg tog nogle fridage og med alle de almindelige helligdage i foråret, så var jeg kun på arbejde 4 dage hver uge i maj og juni. Arbejdet gik godt. Chefen var glad og jeg havde energi, og huskede at gå tidligt hjem.

Nu er det så juli, og efter en uges ferie, har jeg ingen motivation overhovedet. Selvom jeg ellers er meget pligtopfyldende og produktiv, har jeg meget svært ved at tage fat på opgaverne, og synes de er noget overskuelige. Når først jeg kommer i gang, plejer det at gå fint, men ved opstart af en ny opgave, er jeg utrolig trist og tror jeg ikke kan gennemføre den. Jeg skal virkelig tvinge mig selv til at udføre de første skridt i løsningen af opgaven. Er det almindeligt at få det sådan? Er det en efterraktion på alle de overvejelser jeg har gjort mig om mit liv og min hverdag? Hvordan kan jeg få mit gamle drive tilbage?      


De symptomer du opridser i dit brev er netop nogle af de symptomer der kendetegner stress.
Du kan se det som din krops måde at "hjælpe" dig - lige nu - med at huske at holde tempoet nede og være opmærksom på at indføre situationer i din dagligdag, der giver dig energi!


Vi er tilbøjelige til at glemme at fylde "ressourcetanken" med det der er brug for - og kun du ved hvad der fylder din tank....men du skal satse på noget du har det sjovt med, noget du bare gør fordi du kan lide det. Din hjerne - og din krop husker hvad der gav dig stress da det netop er hjernens opgave at beskytte dig mod farer og kroppens at signalere det! Og der er jo en reel fare for at du havner i samme situation som sidst, hvis du ikke nu begynder at handle anderledes, det kan være årsagen til de symptomer du beskriver påvirker dig nu. Det er åbenbart ikke nok at gå ned i tid og mange fridage, der skal også tænkes i andre baner!


En bearbejdning af stress, vil som regel - ud over at fjerne sig fra det der stresser, som også du gjorde - indeholde en tid med refleksion over balancen i tilværelsen. Er der balance mellem de krav du stiller til dig selv, de krav du oplever der stilles til dig fra omgivelserne og de ressourcer du har til rådighed? Afbalancering kan enten foregå ved at fjerne nogle krav eller ved at fylde på ressourcesiden. Du har som jeg hører det arbejdet på at nedsætte kravene. Det er her vigtigt at overveje om det er tid du har brug for eller om der er andre krav du skal/ kan se på? Ressourcer er ikke altid flere faglige kompetencer, ressourcer er i høj grad også det vi kalder "følelsesmæssig intelligens" - altså det at mærke sig selv, kende sig selv og handle derefter.
I håb om at dette vil give dig flere muligheder for at bearbejde den stressperiode du har oplevet, vil jeg ønske dig god arbejdslyst!

Med venlig hilsen

Jeanett Bonnichsen
Psykolog
Center for Stress og Trivsel

Ønsker du at høre nærmere om vores AMR-kurser?

Udfyld formularen og få et uforpligtende tilbud på din opgave. Vi vender tilbage hurtigst muligt.