Søvnproblemer hos kæresten

Få svar på dine spørgsmål i vores brevkasse

Kære brevkasse.

Jeg skriver dette brev i håb om at blive lidt klogere mht. stress- symptoner etc.

Min kæreste har i efterhånden en del år haft svært ved at sove om natten. Vi har prøvet flere forskellige ting for at afhjælpe problemet, bla. koffeinfri kaffe, naturmedicin mod søvnmangel, og massage inden sengetid. Intet af dette har hjulpet på søvnproblemet og jeg tror da også selv det stikker dybere end som så. Han kan sagtens falde i søvn når vi går i seng, men vågner mindst 5 gange i løbet af natten.

Efter at have set et program i fjernsynet om stress, var der pludselig en masse ting jeg kunne nikke genkendende til. Flere af stress-symptonerne der blev nævnt, kunne relateres til min kæreste, såsom irritabelhed, manglende koncentration (dog mest i hjemmet), søvnmangel, manglende interesse for hverdagsting, svingende appetit og jævnlige problemer med maven. Men jeg synes bare stress er en stor ting at komme frem til, ud fra disse ting og bliver derfor meget i tvivl. Ingen af os ved jo ikke særlig meget om stress.

Min kæreste en lidt af en perfektionist på hans arbejde og ynder altid at gøre tingene fuldt ud. Derhjemme er koncentrationen knap så stor, men det store problem er dog søvnmanglen. Det sætter en dæmper på mange ting og resulterer ofte i diskussion i forholdet. Jeg ved ikke om I kan konkludere noget ud af de ting jeg har skrevet, men håber I eventuelt har lidt gode råd angående håndteringen af søvnmangel. Det har fyldt alt for meget, i alt for lang tid.

MVH Maiken      


Kære Maiken og kæreste

Stress og søvnproblemer er rigtig gode venner, og følges ofte ad. Så det er meget sandsynligt at en indsats mod stress, vil gøre en forskel for jer. Mangel på søvn er samtidig en kilde til lettere stress, så der kan let blive tale om en dårlig cirkel.

Stress kan påvirke søvnen på flere måder:

- Et overskud af stresshormoner i kroppen vil give en urolig søvn. Her vil motion efter arbejdstid måske kunne hjælpe, da det forbruger de overskydne stresshormoner. En rask gå eller løbetur, svømning, cykling m.v. , er godt. Motion vil også hjælpe til en bedre afspænding efterfølgende.

- En anspændt krop vil ikke give hjernen fred, fordi hjernen opfatter anspændtheden som en advarsel om problemer der skal holdes øje med. Udover motionen kan afspændingsøvelser måske hjælpe. I kan finde en CD i vores butik med øvelser af et kvarters varighed, eller prøve på biblioteket.

- En hjerne som fortsætter med at tumle med dagens problemer er en dårlig sovekammerat. Det er altså vigtigt at få lagt tingene ordentligt på hylden, eller rettere ud af hjernen. Bare det at skrive de uløste arbejdsopgaver ned på et papir vil gøre en forskel for hjernen, da den nu ved at tingene nok skal blive husket. Læs i en god ukompliceret bog før du sover. Så har hjernen den at arbejde med i stedet for. Meditation er en måde at få hjernen til at slippe problemerne. Under meditation (20-30 min) vil dagens mange tanker uværligt presse sig på. Dette kan man lære at man at håndtere, og efterfølgende undgå at tankerne kommer tilbage om natten. Der findes mange former for meditation, f.eks www.acem.dk. . Der er andre gode råd her, som i måske kan bruge: Sørg for at lægge alt anstrengende tænkearbejde på hylden i god tid før sengetid. Sov i et køligt rum, som ikke benyttes til så meget andet end søvn. Undgå kaffe, the og cola efter kl. 19:00. Få regelmæssige sengevaner. Ja der er selvfølgelig flere, og biblioteket har også bøger om søvnproblemer.

Endelig vil jeg da nævne en simpel metode, som jeg har selv har haft glæde af når jeg er vågnet om natten. Metoden går ud på at koncentrere sig om at tælle baglæns - stille og afslappet inde i hovedet - på hver udånding. F.eks. starte med 15. Derefter 14 o.s.v., ned til 1, og så starte forfra. Hvis du mister tællingen fordi din hjerne har fået en anden tanke, som den synes den bare må tænke, så tving den stille og roligt tilbage og start forfra fra 15. Bliv ved, og pludselig... sover du igen!

Held og lykke.

Med venlig hilsen

Finn Nøhr
Center for Stress og Trivsel

Ønsker du at høre nærmere om vores AMR-kurser?

Udfyld formularen og få et uforpligtende tilbud på din opgave. Vi vender tilbage hurtigst muligt.